Ivana Zuskinová
English
← Portfólio
Vôňa ako identita
sklenené objekty v kombinácií s inými materiálmi, digitálne záznamy, fotografie, blog morskapanda.tumblr.com, ❷⓿❶❸
materiál: borosilikátové sklo, kov, plexisklo, textilné nite
spolupráca: Katarína Chválová (šperk „Ako pes“), Alexandra Malarčíková (šperkovnica)
fotografia: Lucia Sekerková
Spomienky vyvolávané vôňou ma iniciovali k tvorbe identifikácie osobnosti a zachovania spomienok za pomoci vôní. Uloženie zážitkov do „schránok“ vo forme flakónov/šperkov. Samotný proces dodáva práci vyšší zámer a rozmer myšlienky za hranicu „dospeláckej“ logiky. Prostredníctvom detí mojich bratov, hlavne za pomoci mojej malej netere sa znovu dostávam do úskalia detstva, ktoré je u mňa zaznamenané len minimálne. Morská panda vznikla za kreatívnych činností s neterou a jej slovná, nevinná prešmyčka ma len utvrdila vo význame tohto projektu.
Vôňa ako identita
sklenené objekty v kombinácií s inými materiálmi, digitálne záznamy, fotografie, blog morskapanda.tumblr.com, ❷⓿❶❸
materiál: borosilikátové sklo, kov, plexisklo, textilné nite
spolupráca: Katarína Chválová (šperk „Ako pes“), Alexandra Malarčíková (šperkovnica)
fotografia: Lucia Sekerková
Spomienky vyvolávané vôňou ma iniciovali k tvorbe identifikácie osobnosti a zachovania spomienok za pomoci vôní. Uloženie zážitkov do „schránok“ vo forme flakónov/šperkov. Samotný proces dodáva práci vyšší zámer a rozmer myšlienky za hranicu „dospeláckej“ logiky. Prostredníctvom detí mojich bratov, hlavne za pomoci mojej malej netere sa znovu dostávam do úskalia detstva, ktoré je u mňa zaznamenané len minimálne. Morská panda vznikla za kreatívnych činností s neterou a jej slovná, nevinná prešmyčka ma len utvrdila vo význame tohto projektu.
Projekt má za cieľ uchovanie spomienok a situácií prostredníctvom vôní. Sledovaním časového úseku (ktorý bol rozdelený do troch častí ), vďaka svojej netere som bola dovedená až k výsledku oveľa rozmanitejšiemu ako sa na začiatku zdalo. Prvotne som mala v pláne zdokumentovať celý môj život vo vôňach. Rozdelila som si životné úseky do viacerých fáz a snažila som sa k nim priraďovať svoje spomienky.
Zhodou náhod pri skúmaní dôležitých úsekov tvorby prišla otázka mojej netere: „Vieš kto je Ariela?“ Nenútene som zareagovala záporne, tak automaticky, akoby som naozaj netušila kto alebo čo to je. Táňa s ceľkom veľkým prekvapením poučne odpovedala: „Predsa morská panda“. Práve Morská Panda nadobudla u mňa obrovskú logiku a zmysel.
Ako hlavné námety mi poslúžili kresby morských pánd, stretnutia s mojou neterou a hlavne jej pohľad na život a celkové situácie, ktoré ma svojím spôsobom znovu dostali do detstva. Sprostredkovalo mi to jednoduchšiu predstavu o detskej logike. Primárnou snahou bolo len znovu sa vcítiť alebo prežiť aspoň čiastočne detstvo v časovom úseku práve v ktorom sa nachádzala momentálne Tatiana.
Morská panda sa stáva určitým symbolom celej práce, v ktorej sa nachádza detská logika. Je to jej akýmsi synonymom projektu.
Pri inštalácií sú použité dokumentačné fotografie z nafotených etáp, všetky šperky sú uložené do šperkovnice, ktorá je vytvorená z plexiskla a usne. Následne inštaláciu dotvárajú sklenený objekt „Kôš na vône“, ktorý je vyrobený z borosilikátového skla a okolo neho skúmavky s vyzbieranými jednotlivými vôňami. Každá jedna skúmavka má pod sebou text v ktorom je rozpísané zloženie vône a etapa zozbierania.